MODELOVANIE

Spoločne vytvorme modelárske Centrum Znalostí

Ak ste začiatočník:

Učíme sa navzájom – preto je tento projekt venovaný hlavne Vám.

Ak ste pokročilý:

Počas modelovania ste získali určite veľké množstvo skúseností o ktoré sa s nami môžete podeliť.

Ak ste profesionál:

Prešli ste veľký kus cesty a práve vy ste ten správny člen, ktorý vie tento projekt ďalej rozvýjať.

Tento článok je k dispozícii v jazyku Angličtina.

Stavba T478.1 (751 xxx-x) TT 1:120 časť1.

Keďže mi na koľajisku chýbala československá klasika z dieselových lokomotív, nuž a sériová výroba v modelovej veľkosti TT je dosť obmedzená, rozhodol som sa pre vlastnú výrobu z polosurovín. Polosuroviny preto, že ju plánujem spraviť z komponentov a dielov, ktoré sú k dostaniu na trhu, len ich treba upraviť a skompletovať. Kasňa bude pozostávať z odliatku p. Číža a podvozok upravovaný z V 100vky od Tillig-u. V dnešnej časti by som vám priblížil výrobu podvozku a rámu. Pre výrobu je priam ideálne prerobiť už spomínanú lokomotívu V100, nakoľko rázvor náprav na podvozku je rovnaký ako je na T 478.1 v skutočnosti 2 400 mm, nuž a samozrejme kvalitný 5 pólový motorček zn. MASHIMA. Menšiu úpravu bude ale potrebovať dĺžka rámu, nakoľko sa jedná o kúsok dlhší model. Rám podvozku som rozdelil na dve časti a obrúsil jeho šírku na potrebnú pre vojdenie do odliatku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na opracované diely som si vymeral stredy podvozkov, nakoľko budeme potrebovať dĺžku stredov od obidvoch náprav predĺžiť na 75 mm. Pevný spoj som sa rozhodol spraviť postranným prispájkovaním mosadzných tyčiek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spájkovať som to letovačkou na žľaby, nakoľko obyčajná trafo – spájkovačka nedokázala tak prehriať obidva kovy súčasne na vytvorenie pevného spoja. Do medzery vytvorenej medzi dielmi, som vložil upravený plastový pôvodný diel držiaka nádrže, ktorý je aj lôžkom pre motorček. Vzniknutú medzeru som vylial pomocou jednoduchej formy tzv. tekutým kovom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tým som získal pevnosť rámu a neposledne aj zvýšil jeho samotnú hmotnosť, čo by malo priaznivo pôsobiť na trakciu lokomotívy. Celý diel som potom prestrekol čiernou farbou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Následne stačí poosádzať pôvodné podvozky, z ktorých som odstránil čelá, budú nahradené imitáciou podvozkov z leptu na túto sériu. Osadiť motorček, kardany, jeden z nich treba ale buď predĺžiť, alebo dať nejaký podobný v požadovanej dĺžke. Priskrutkovať plošný spoj, na ktorý treba naspäť priletovať vodiče zo zberačov podvozkov a prívody na napájanie motorčeka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nasleduje test funkčnosti a celé hnacie ústrojenstvo je  hotové. Čaká ma ešte povrchová úprava modelu, okienka a doliepanie detailov ako sú popisy, tabuľky a pod. Už teraz to vyzerá celkom sympaticky, ale počkajme si radšej na konečnú verziu :).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dátum publikovania: 29. novembra 2009 · Autor: ModZel.sk (odkaz na pôvodný zdroj)